Fa uns mesos vaig escriure aquest article sobre Can Piella pel número 5 de la revista Vallesos. La casualitat ha volgut que surti publicat tot just uns dies després del desallotjament, que va tenir lloc dimecres passat. Aquí podeu veure el contingut del nou número d'aquesta bonica revista i fer-ne un tastet. A Can Piella i al Vallès, la resistència continua!
En aquest Vallès tan atrotinat que tenim, hi ha
alguns indrets ben conservats que es resisteixen a desaparèixer. Gallecs, per
exemple, o el pla de Palautordera. Sota un setge permanent de polígons i
urbanitzacions, més que no pas recordar-nos el que el Vallès un dia va ser, ens
suggereixen el que aquesta terra pot esdevenir.
La Piella és això. Aquesta masia del segle XVII
té un aspecte extraordinari, enmig de tant de ciment. S'hi arriba fàcilment des
de l'estació de tren de la Llagosta, a peu. Travesses el centre de la vila,
surts del polígon industrial, creues una riereta i de seguida la veus al fons,
lleugerament enlairada. Camino per una pista ampla de sorra que s'enfila per una
ufana de verd cereal. Un cartell informa: “Can Piella. Espai autogestionat”. Faig drecera per un dels
marges i torno a entrar a la pista, que em porta a la casa. Dues noies
treballen a l'era. Aviram. Una gossa surt a rebre'm al costat de l'hort, ple de
verdura. Entra i surt gent per la porta principal. Al costat d'aquesta, unes guspires
blaves sobre fons negre assenyalen un taller de ferrers, atrafegats. Entro a la
casa. Hi ha soldadors treballant, gent jove fent un mos, d'altres de reunits.
Iago, Javier, salut.
Si hagués arribat a la Piella cinc anys enrere,
hauria trobat un panorama ben diferent. Un mas abandonat i incendiat, ple
d’escombraries i amb les terres mig ermes. Terreny perfecte per un nou polígon
industrial típicament vallesà. Però un col·lectiu de joves (l’Associació per a
la Conservació de la Piella) va treballar intensament per rehabilitar la masia,
recuperar la pràctica agrària i revitalitzar el medi natural. Així, van refer
els sostres i restaurar l’interior de la casa, van arreglar les basses i
netejar la mina d’aigua, i van preparar la terra per a fer-hi horts ecològics,
destinats tant a l’abastament de la casa com als veïns interessats a cultivar
les pròpies verdures. Tot això acompanyat de multitud de tallers, jornades i
activitats per a tots els públics, i amb el suport d’un gran nombre
d’associacions culturals i ecologistes, estudiants, cooperatives de producció i
consum, científics, poetes...
Referent alternatiu
Fins al punt que la Piella s’ha convertit en un
referent per molta gent de la comarca, que hi veu el símbol d’un Vallès
alternatiu i tanmateix real. L’Eloi, un dels habitants de la casa, vivia a
Sabadell. S’hi sentia desarrelat i tenia la sensació que era el mateix viure
allà que a Badalona o a l’Hospitalet. Va conèixer la Piella durant una de les
jornades que organitza l’associació, i a poc a poc s’hi va instal·lar. Aquí és
totalment diferent perquè coneix el territori, les muntanyes, les terres que ha
treballat... Per l’Eloi aquesta masia “simbolitza una civilització rural que ha
desaparegut” amb la modernitat, però que té moltes coses bones per aprofitar.
Per exemple, la pagesia tendia a diversificar les activitats productives per
assegurar-se l’obtenció dels recursos bàsics. A la Piella es treballa amb una
gran biodiversitat agrícola, i es posa una atenció especial en la recuperació
de les varietats locals del Vallès. Però les activitats productives van més
enllà de l’agricultura, ja que a més de produir hortalisses i ous, s’elabora
pa, cervesa, conserves i licors, i des de fa poc hi ha un taller de ferro on es
construeixen unes estufes de llenya supereficients. “Ara ens pensem que en
sabem molt, però estem reinventant l’essència del passat”, comenta en Pau, que
viu a la Piella des de l’inici del projecte i ha parlat força amb els antics
masovers de la rodalia. Els de la Piella o el mas Rampinyo, per exemple, vivien
de les vaques, el cereal, el fruit sec i una mica de vinya, però la pressió del
mercat i de les normatives del sector va fer que s’anessin especialitzant en
una sola activitat i que finalment tanquessin els masos.
L’autonomia és un dels valors que comparteix el
col·lectiu de la Piella. La idea bàsica és la següent. Normalment les persones treballen
vuit hores al dia a canvi d’un salari que els permet comprar tot allò que creuen
necessitar. Si, en comptes d’això, dediquessin la seva capacitat creativa i
productiva a aquelles activitats que els permeten satisfer directament les
necessitats bàsiques (com cultivar la terra o mantenir els habitatges en bones
condicions), la cosa canvia. L’autonomia econòmica dóna autonomia política,
argumenta l’Eloi, perquè allibera les persones d’un mercat i d’uns processos
que no controlen i que, al capdavall, les dominen. Però, atenció, l’autonomia
no equival a l’aïllament social, sinó que al voltant de l’activitat de la
Piella s’ha anat teixint una xarxa molt viva de relacions socials. Per exemple,
la gent de la casa i els veïns que vénen a treballar els horts comunitaris
comparteixen espais, eines i sistemes de reg, intercanvien llavors, s’ajuden
mútuament. “Això és una interdependència buscada, perquè sabem que soles no
anem enlloc”, comenta la Marta. Originària de Galícia, va venir a Barcelona
atreta pels moviments alternatius i va formar part d’un projecte de comunitat
autogestionada a la ciutat. “Ens omplíem la boca parlant d’autogestió però no
érem realment autònoms. Autogestió venent cerveses en un centre social o en un
bar?”, es pregunta. Per això va optar pel camp, on hi ha moltes més
possibilitats de fer un treball compromès en aquest sentit.
Parlant amb la Marta anem pujant, per un camp
d’alfals, cap al pou, fins que apareix una vista prou eloqüent del Vallès
d’avui. Mirant a llevant, veiem la Llagosta i Santa Perpètua de Mogoda. Més
enllà de l’AP-7, sorollosa, l’espai de Gallecs. Profusió d’urbanitzacions i
polígons industrials. A tocar de la Piella, un bosquet de pins sembla talment
una manta amb què protegir la casa de tota aquesta voràgine. Lluny de trobar-se
en un entorn idíl·lic, la Piella porta un missatge de canvi al cor de la gran
conurbació. Això ho tenien molt clar, els del col·lectiu, quan buscaven un
espai per a desenvolupar el seu projecte. Necessitaven un espai rural per a
cultivar-hi l’autonomia, però alhora volien que fos proper a la gran ciutat
per estar connectats amb els moviments socials i polítics que ara mateix hi
bullen. En aquest sentit, el Vallès era una comarca ideal, però van topar amb
la dura realitat. Tots els masos estaven comprats per immobiliàries que
esperaven el millor moment per fer diners a costa de la riquesa de tots. “S’especula amb el nostre patrimoni més
essencial que és la terra”, diu en Pau. Els va ser impossible trobar un
lloguer viable i van decidir okupar la Piella.
Pendents de desallotjament
Ara, arran de la denúncia de la propietat (el
conglomerat immobiliari Grupo Alcaraz), i malgrat les mobilitzacions veïnals en
defensa d’aquest espai i el suport dels ajuntaments de Santa Perpètua de Mogoda
i de La Llagosta, la Piella està amenaçada de desallotjament cautelar. “Ara és
una mala passada que ens facin fora”, comenta en Pau. Ja tenen una cooperativa
muntada a Santa Perpètua, les activitats que organitzen gaudeixen d’una elevada
participació, hi ha gent que els compra pa... I, sobretot, hi ha un col·lectiu
d’entre 40 i 50 persones que utilitza col·lectivament els recursos de la Piella
per a viure. En un moment duríssim de crisi profunda, el projecte ha generat
una alternativa que ha revifat moltes persones, i ha gestat un embrió (qui ho
sap!) d’un nou model d’organització econòmica i social al Vallès. Des del dia
15 de febrer els Mossos d’Esquadra poden entrar en qualsevol moment. “Repel·lir
l’assalt és molt complicat, perquè són militars i estan entrenats”, diu la
Marta. Amb tot, no marxaran en silenci. “Si he d’exposar la meva integritat
física, doncs ho faré, perquè és per on ens tenen agafats, per la por”, continua.
Resistiran fins on podran. Les imatges de la resistència remouran consciències
i serviran per difondre les idees. Si els fan fora, aniran a alliberar una
altra terra sotmesa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada